Cu bicicleta la sud de Vama Veche, pe litoralul bulgăresc. Shabla, Tyulenovo și o rezervație superbă

Intro

Dacă tot ni s-au dat zile libere nu e de stat acasă! 1 iunie legat cu weekendul și cu lumea de Rusalii a fost ocazia numai bună de inaugurat marea pe anul acesta că a venit vara, greu, dar a venit. Încărcați cu pisic și biciclete am "debarcat" pe malul mării, la 2 mai, la timp pentru a ne alătura oamenilor de la Seven Club și a parcurge traseul de la Fără Asfalt, căci e acel weekend al anului când masa de sportivi triatloniști se mută la mare pentru a participa la unul din cele mai frumoase evenimente de profil. Mergem la ritm domol cu pauze multe cauzate de probleme tehnice, se fac pene și sar lanțuri, e clar că se anunță un concurs interesant.

Vineri e soare, dar ceva vânt, așa că după înotul matinal în mare o pornim cu mașina către Balcic, cu escală de prânz la Dalboka că mai trebuie să și mâncăm. Tura de bicicletă mai poate fi amânată puțin că-s zile multe și bine am făcut, n-am murit nici de cald și nici n-am pedalat împotriva naturii.

Sâmbătă e concursul. Eu decisesem că nu am chef să particip, parcă intenționat îmi trimisesem neoprenul la plimbare, iar Irina nu se bagă nici ea. Și tare frumos a fost pe margine, nu e ușor nici să bați din palme preț de 2-3 ore. Plus că demult îmi doream să văd un concurs ca spectator, să observ reacțiile participanților.  Soare, mare, bere, transpirație, eforturi, emoții, a fost frumos și în concurs, dar și pe margine.

Duminică a venit vremea turei de bicicletă și despre asta voiam să scriu în principal în acest articol, așa ca să o documentez puțin și să servească drept inspirație celor care vor dori să o parcurgă.


2 mai - Vama Veche - Shabla - Tyulenovo (pe șosea) și retur via Krapets (prin rezervație)

Distanță totală: 100 de km
Dificultate: traseu ușor
Diferență de nivel: 600 m
Ruta de întoarcere, offroad, pe malul mării https://www.bikemap.net/en/route/4035726-shabla-krapets-vama-veche-offroad-pe-malul-marii/

Știam că litoralul bulgăresc este interesant, găsisem ceva bloguri interesante despre asta și aveam demult în plan o explorare. La sud de Vama Veche sunt mulți km de plaje pustii, mulți-mulți, unde se stă cu cortul în liniște. Nu știu cât de legal este întrucât în această zonă este și rezervație naturală, dar știu că-i tare fain să auzi marea fără zgomotul de fond al muzicii de la terase.

Neinspirați și în necunoștință de cauză ne-am uitat rapid pe Google Maps, am măsurat distanța până la Tyulenovo, căci acesta era obiectivul principal al zilei, ni s-a părut ok ceva în jur de 50 de km dus și 50 întors, pe MTB, cu timp de stat la poze și fără scopul de aduna km goi și am pornit. Trecem rapid de vamă unde prezentăm buletinele, întotdeauna mi se pare că treci mai ușor pe bicicletă decât cu mașina și că lucrătorii vamali nu se uită prea atent la acte. În fine, un alt avantaj al mersului pe bicicletă :)

Drumul nu e spectaculos, cerul e puțin înnorat, pe alocuri sunt pante line, cu urcări, dar și cu coborâri. Mă instalez la dus trena și pedalăm constant. Mașinile sunt puține și satele sunt destul de puțin populate, cel putin la această ora de prânz din această zi de duminică. Trecem de Ezerets și facem stânga către Shabla. Ajungem în centrul localității, ratăm puțin drumul către Tyulenovo, dar prietenul Waze ne ajută, a fost cel mai la îndemână de întrebat.

A post shared by Dragos Ciobanu (@dacu.sprinten) on


Trecem pe un drum și mai puțin circulat unde putem merge și în paralel. La intrarea în Tyulenovo nu ne sincronizăm și sunt gata-gata de o trântă (a nu se face poze cu telefonul de pe bicicletă!). Localitatea este mică, e un sătuc cu puține case, și găsim repede drumul către mare. Până aici au fost 37 de km.

Țărmul Mării Negre e foarte interesant aici, plin de stânci înalte. Nu sunt plaje. nu se poate ajunge la apă, însă se poate observa de la înălțime. Apa este foarte limpede, probabil grație reliefului stâncos cu puțin nisip ne gândim noi. Mergem direct pe stânci și facem poze din toate unghiurile căci peisajul e spectaculos. Mulți români, aproape numai români, fiind foarte aproape de granița cu țara noastră.

A post shared by Dragos Ciobanu (@dacu.sprinten) on


A post shared by Dragos Ciobanu (@dacu.sprinten) on





A post shared by Dragos Ciobanu (@dacu.sprinten) on


Aici este și un restaurant ce părea aglomerat, argument bun pentru a o convinge pe Irina :)) să bem cafeaua aceea mult visată la Shabla pe plajă că de acolo sunt mai puțini km până acasă. Pedalăm 12 km înapoi, facem dreapta undeva către "Shabla Tuzla" după cum scria pe un indicator, presupunînd noi ca "tuzla" înseamnă plajă pe limba noastră. Ajungem pe o plajă aproape pustie, spun aproape pentru că erau totusi vreo 10 oameni. Între timp cerul s-a limpezit și a ieșit soarele, numai bine pentru încă un calup de fotografii că doar de aia am plecat de acasă :)




Găsim și terasa cu vedere la mare, iar prima întrebare după ce ne-am convins că putem comunica în engleză este dacă se poate plăti cu cardul sau în lei. Răspunsul e afirmativ la ambele întrebări, huh ce bine că tare ne era foame și leva nu schimbasem cumva din instinct, știam noi că vecinii bulgari s-au adaptat afluxului de români. Prețutile sunt foarte bune, aș putea zice chiar că-s prea mici pentru ce te-ai fi așteptat. Midii să fie că suntem la mare! Aaaaa... și niște cartofi prăjiți că ne trebuie și carbohidrați :)

A post shared by Dragos Ciobanu (@dacu.sprinten) on






Facem și poza cu scara de lemn și  drumul înapoi, cu ideea că am văzut suficiente locuri frumoase pe ziua de azi și că ne-am făcut plinul. Dupa vreo 2 km ne depășește un ciclist, mie mi se pare că îl cunosc, Irina confirmă, era Bogdan Ioniță. Se duce bine în față, dar îl vedem că se tot uită în spate, în stânga, în drepta, și îl ajungem. Căuta un drum ca să evite asfaltul și să iasă în alt drum, cel pe care venise, offroad, peste câmpuri, prin rezervație. Există așa ceva?, întreb eu. Da! De ce nu l-am văzut pe Google Maps că asta căutam și noi. Păi pentru că nu apare acolo, dar e foarte bine conturat pe Open Street Maps (bikemaps.com și selectat OSM), vedeți linkul de mai sus.

Bogdan se oferă să ne conducă pe acolo către casă, e o ofertă greu de refuzat. De aici vom parcurge numai drumuri neasfaltate, pe câmp, printre lanuri de grâu pigmentate cu maci și alte flori cărora nu le cunosc denumirea, după care ajunge pe malul mării și merge paralel.

Mi-a plăcut extraordinar de mult și abia aștept să îl mai facem cândva, când i-o mai veni rândul. Este o rezervație cu câteva specii de păsări protejate, se rulează de-a lungul a km întregi de plaje pustii, aproape pustii căci din loc în loc sunt oameni veniți cu cortul. Am trecut și prin Krapets, un sătuc așezat acolo unde trebuia pentru a nu ne simți chiar în pustiuș oricum în zare se vedeau mașinile mergând pe șoseaua pe care am venit noi/ Am avut și o porțiune de 2-3 km cu nisip, era drum bătut de mașini, dar cauciucurile mele de asfalt au patinat serios , noroc cu o urmă de tractor sau ATV pe care dacă mergeam mă zdruncina din fiecare închieietură însă măcar nu mă afundam. Aș fi făcut eu mai multe poze, dar ar fi trebuit să mă opresc prea des și cam venea seara. Am ieșit în șosea fix înainte de vamă.






Trecem rapid de control, îi mulțumim lui Bogdan pentru tură și ne oprim in Vamă ca tare ar mai merge o bere rece pe plajă înainte de apus. Mă rog, și niște porcărioare de ronțăit că ce rost ar avea să consumi calorii pedalând dacă nu le-ai pune la loc. Apoi am continuat pe faleză către 2 Mai, este un drum care începe de la cherhana, nu pe plajă ci pe sus pe faleză, pe unde nu e nisip, este o potecă pe unde se poate pedala. Faină tură, frumoase locuri, mai facem!


Daca va place ce cititi pe aici nu uitati sa dati like paginii de Facebook pentru a afla noutati sau introduceti adresa de email in casuta de mai jos pentru a va abona la newsletter.



Delivered by FeedBurner

Comentarii